Tevékenység

„Az igazságügyi szakértő feladata, hogy a hatóság kirendelése vagy megbízás alapján, a tudomány és a műszaki fejlődés eredményeinek felhasználásával készített szakvéleménnyel, a függetlenség és pártatlanság követelményének megtartásával döntse el a szakkérdést, és segítse a tényállás megállapítását.”

2016. évi XXIX. törvény 3. § (1)

Szakmai alapelveim

Megtartjuk az erkölcsöt, a tisztességet, a méltányosságot és az igazságosságot. Pártatlan és független módon dolgozunk, betartva a törvényeket és a szakmai-etikai elveket.

  • függetlenség és pártatlanság
  • szakmai alaposság, bizonyítékokon alapuló következtetések
  • személyes felelősségvállalás a szakvéleményekért
  • a tudományos és műszaki eredmények folyamatos követése

Kompetenciakörünk

A 9/2006. (II.27.) IM rendelet 5. számú melléklete 26. és 21. pontjai alapján a közúti közlekedésbiztonsági műszaki (balesetelemzés) és a gépjármű-közlekedési műszaki (javítás, karbantartás, járműértékelés) szakterületen végzünk igazságügyi szakértői tevékenységet.

  • Balesetelemzés (jármű–jármű, jármű–gyalogos, jármű–egyéb)
  • Nyomszegény balesetek vizsgálata
  • Kár- és érték-meghatározás
  • Egyéb járműműszaki vizsgálatok
  • Menetdinamikai mérések és kísérletek

Fő tevékenységi területek

Az alábbiakban összefoglaljuk azokat a főbb szakterületeket, amelyeken igazságügyi szakértőkként rendszeresen végzünk vizsgálatokat és készítünk szakvéleményt.

Balesetelemzés

Közúti – jármű–jármű, jármű–gyalogos, jármű–nem jármű balesetek vizsgálata. Ütközésszámítással a részes járművek sebességének és mozgásviszonyainak feltárása, a baleset lefolyásának és elkerülhetőségének meghatározása.

Alkalmas járművek esetén az ACM-ből (légzsákvezérlő egységből) tényadatok kiolvasása Bosch CDR készülékkel, például: baleseti időpont, sebességváltozás időtartama és mértéke, futásteljesítmény, légzsákműködés adatai, biztonsági öv állapota, sebesség, gázpedál-állás, motorfordulatszám, irányjelzés, fékaktivitás, stabilizáló rendszer működése stb.

Gyalogos balesetek vizsgálata

A jármű–gyalogos konfliktusok vizsgálata során a részesek ütközési sebességének, ütközési helyzetének, az ütközés előtti sebességeknek és a kölcsönös helyzeteknek a feltárása történik. Cél a baleset lefolyásának rekonstruálása és annak vizsgálata, hogy lett volna-e reális lehetőség a baleset elkerülésére.

Nyomszegény balesetek vizsgálata

Gyakoriak azok a balesetek, ahol nincs rendőri vagy más szakszerű helyszíni adatrögzítés (helyszínelés), és a történtek után viták alakulnak ki a balesetben részes felek és/vagy a biztosító társaságok között.

Az ilyen esetek körülményeinek feltárását segíti az ún. komplex kompatibilitás-vizsgálat, beleértve a lehetséges mozgásjellemzők vizsgálatát és elemzését is, hogy meghatározható legyen a baleset lefolyása és a felelősség.

Kár- és érték meghatározás

Járművek és járműfődarabok állapotának, meghibásodásainak vizsgálata, a meghibásodások oksági összefüggéseinek feltárása. Járművek és járműroncsok piaci forgalmi értékének meghatározása a hazai járműpiac értékrendje alapján.

A járműkárosodás szakszerű javítási költségének megállapítása, a jármű piaci forgalmi értékcsökkenésének meghatározása. Járművek (új, használt, javított) állapotának minősítése, valamint járműjavítási folyamatok minősítése és vizsgálata.

Egyéb járművizsgálatok

A közúti járművekkel kapcsolatosan felmerülő meghibásodások és okaik vizsgálata, gyakran járműalkatrészek és üzemeltetési anyagok laboratóriumi vizsgálati eredményeinek felhasználásával.

Járműjellemzők mérése, járműazonosítás alváz- és motorszáma, illetve egyéb jellemzői alapján, valamint a jármű üzemeltetéséhez kapcsolódó egyéb műszaki kérdések vizsgálata.

Menetdinamikai vizsgálatok

Forgalmi műveletek – kanyarodás, sávváltás stb. – időtartamának, sebességének és gyorsulásainak mérése és képi rögzítése.

Lassulásmérés különféle útfelületeken, többek között ún. „fehér aszfalton” is; ABS-szel és ABS nélküli személygépkocsik vészfékezéses lassulásának vizsgálata száraz és csúszós útfelületen. Személygépkocsik gyorsulásmérése, valamint műszaki hibás – például stabilizátorhibás – személygépkocsik menetdinamikai vizsgálata.

Szakértői támogatásra van szüksége?

Amennyiben közúti baleset, járműkár, vitás műszaki kérdés vagy menetdinamikai vizsgálat kapcsán igazságügyi szakértői segítségre van szüksége, kérjük, lépjen kapcsolatba velünk.