piaci forgalmi értékcsökkenés
2017 évben tavasszal Budapest külvárosában közlekedő, a jobbkéz szabály szerinti elsőbbségi viszonyú T alakú szilárd burkolatú utakkereszteződésében a T alak hosszú szárában,kissé jobbra elfordulva megállt az újszerű állapotú – a nem egészen másfél éves – BMW X6-sal a gépkocsivezető, mert jobbra akart kanyarodni, és mert biztosítani akarta a neki jobbról érkező jármű elsőbbségét.
Ebben a helyzetben a BMW X6-oshoz képest jobbról,az úttorkolathoz vezető úton,az úttest menetiránya szerinti bal oldalán haladó, 15 éves Audi 80-as nekiütközött a bal első sarkával a BMW X6-os jobb első sarkának.
Személyi sérülés nem történt, de tetemes anyai kár keletkezett, természetesen nagyrésze a BMW X6-osban. A felelősség kérdésben a részes felek között vita alakult ki, amely következménye polgári per lett, ahol a BMW tulajdonosa volt a felperes.
A felperes a per előtt megbízott egy magánszakértőt, többek között a kocsijában keletkezett piaci forgalmi értékcsökkenés megállapítására, amit a megbízott magánszakértő 150 000 Ft-ban állapított meg.
A polgári perben a kár-érték kérdéskörön kívül a bíróság még nyolc kérdést tett fel a kirendelt igazságügyi szakértőnek, majd a polgári perben az elsőfokú, és a másodfokú bíróság mondta ki, hogy az Audi vezetője közlekedési szabályt szegett.
Természetesen a polgári perben a bíróság megkérdezte az igazságügyi szakértőtől a BMW X6-os szakszervízi javítási költsége mértékén túl azt is, hogy keletkezett-e, és ha igen mekkora piaci forgalmi értékcsökkenés a BMW X6-osban?!
A kérdés teljesen életszerű, és a nyilvánvaló volt, hiszen a BMW X6-ost használó az említett baleset előtt, egy sérülésmentes, újszerű állapotú, rendszeresen szakszervízben karbantartott, a BMW X6-os állapotát tekintve úgynevezett első állapotosztályú járművet használt, volt a tulajdonában, amely állapot – és ezzel együtt a piaci értékítélet – az említett baleset során minden laikus számára is nyilvánvalóan megváltozott!
Mi a piaci forgalmi értékcsökkenés?
Az a pénzben kifejezhető kár, ami a járműtulajdonos, vagy a leendő vásárló bizalmatlanságát fejezi ki a teljeskörűen, szakszerűen, jótállással kijavított jármű – esetünkben személygépkocsi – iránt, aminek karosszériája, vagy szerkezeti része (pld. motorja) nem eredeti, a gyártó által gyártott, de a gyártó által előírt rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotú.
Fontos feltétel, hogy a kijavított járműben nincs un. műszaki állapotból adódó értékcsökkenés, az elvégzett javítás nem szakszerűtlen, nem ismeretlen szakértelmű és/vagy számla- és tanúsításképtelen javító által végzett javítás, hanem teljeskörűen, megfelelő szakértelemmel, eredeti alkatrészekkel, felelősséggel, jótállással, tanúsítás igazolással elvégzett javítás történt.
Az igazságügyi szakértőnek nem kell csodát tenni, csak ismerni és bevinni kell a piac értékítéletét, értékrendjét a tárgyaló terembe, és be kell mutatni azt.
Mi igazságügyi szakértőként mindig ezt tettük, tesszük, és példaként említett BMW X6-os esetében az igazságügyi szakértő által megállapított piaci forgalmi értékcsökkenés mértéke meghaladta az 1.5 M Ft-ot.
Tudják a szakértői törvény előírja, hogy:
3. § (1) Az igazságügyi szakértő feladata, hogy a hatóság kirendelése vagy megbízás alapján, a tudomány és a műszaki fejlődés eredményeinek felhasználásával készített szakvéleménnyel, a függetlenség és pártatlanság követelményének megtartásával döntse el a szakkérdést, és segítse a tényállás megállapítását.
Mi felhasználtuk, és szakmai véleményünket többször osztotta a másodfokú fokú bíróság is.
Deli Kálmánés Pintér Zoltán
balesetelemző és gépjármű közlekedési-műszaki
igazságügyi szakértők
Elérhetőségek:
06-30-9513726, 06-20-9535469
delikalman@gmail.com pizoszakerto@gmail.com
balesetelemzo.hu